The Lonesome Death of Hattie Carroll

Fait divers et justice raciale.

 

Troisième album de Bob Dylan, la chanson titre The Times They Are a-Changin’ reconnue comme une des « protest song » les plus importante écrite par Bob Dylan. Une domestique noire, des insultes, un coup de canne, un riche blanc alcoolisé et la mort au bout. Un procès et (seulement) 6 mois de prison, The Lonesome Death of Hattie Carroll.

Une chanson à la froideur presque clinique, les faits, seulement les faits, une montée en puissance dans le déroulé de l’histoire. L’émotion n’arrive qu’à la fin dans les derniers vers du dernier couplet. Les larmes sont enfin permises, les larmes et la colère. Cette chanson résonne ces derniers temps d’une manière tragique, les faits divers aux États-Unis impliquant la police et la population noire montrent à l’évidence que trop de choses n’ont pas vraiment changée.

William Zanzinger killed poor Hattie Carroll
With a cane that he twirled around his diamond ring finger
At a Baltimore hotel society gath’rin’.
And the cops were called in and his weapon took from him
As they rode him in custody down to the station
And booked William Zanzinger for first-degree murder.
But you who philosophize disgrace and criticize all fears,
Take the rag away from your face
Now ain’t the time for your tears.

William Zanzinger, who at twenty-four years
Owns a tobacco farm of six hundred acres
With rich wealthy parents who provide and protect him
And high office relations in the politics of Maryland,
Reacted to his deed with a shrug of his shoulders
And swear words and sneering, and his tongue it was snarling,
In a matter of minutes on bail was out walking.
But you who philosophize disgrace and criticize all fears,
Take the rag away from your face
Now ain’t the time for your tears.

Hattie Carroll was a maid of the kitchen.
She was fifty-one years old and gave birth to ten children
Who carried the dishes and took out the garbage
And never sat once at the head of the table
And didn’t even talk to the people at the table
Who just cleaned up all the food from the table
And emptied the ashtrays on a whole other level,
Got killed by a blow, lay slain by a cane
That sailed through the air and came down through the room,
Doomed and determined to destroy all the gentle.
And she never done nothing to William Zanzinger.
But you who philosophize disgrace and criticize all fears,
Take the rag away from your face
Now ain’t the time for your tears.

In the courtroom of honor, the judge pounded his gavel
To show that all’s equal and that the courts are on the level
And that the strings in the books ain’t pulled and persuaded
And that even the nobles get properly handled
Once that the cops have chased after and caught ’em
And that the ladder of law has no top and no bottom,
Stared at the person who killed for no reason
Who just happened to be feelin’ that way without warnin’.
And he spoke through his cloak, most deep and distinguished,
And handed out strongly, for penalty and repentance,
William Zanzinger with a six-month sentence.
Oh, but you who philosophize disgrace and criticize all fears,
Bury the rag deep in your face
For now’s the time for your tears.

5 commentaires sur “The Lonesome Death of Hattie Carroll

  1. Et qui sait si dans quelques mois, après les élections présidentielles aux USA, ce ne sera pas pire qu’actuellement dans ce drôle de pays, quand on voit le déroulement de la campagne électorale et le message véhiculé par l’un des candidats !

    1. C’est clair que si le candidat en question l’emporte, la situation ne risque pas de s’apaiser. Mais on pourrait en dire autant en Europe, et dans notre propre pays…

    1. La réalité n’était aussi manichéenne que dans la chanson. Mais elle a été plus un prétexte à la dénonciation d’une situation raciale très tendue à cette époque et le verdict de cette triste histoire en est le reflet. Le problème, c’est que c’est toujours aussi tendu !

    2. L’article est très bien documenté. C’est vrai que la chanson prend des « libertés » avec la réalité. Mais c’est plus le fond, la description d’une situation raciale qui est dénoncée par Bob Dylan. C’est en ça que cette chanson est importante. Et hélas, comme je l’ai déjà dit, toujours actuelle.

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